Kuinka varmistat asiakkaidesi viihtyvyyden

Kuinka varmistat asiakkaidesi viihtyvyyden

Olet siis kiinnittänyt asiakkaidesi huomion verkkosivuillasi, hyvä. Se on kuitenkin vasta alkusoittoa luotettavalle, pitkäkestoiselle asiakassuhteelle. Tässä blogipostauksessa haluan antaa viisi vinkkiä siihen, kuinka saat asiakkaat pysymään luonasi. Asiakasuskollisuus on tärkeää niin asiakassuhteen ylläpidon kuin yrityksen jatkuvuudenkin kannalta. On tärkeää huoltaa asiakassuhdetta samoin kuin huoltaisit parisuhdettasikin – molemmissa on kyse parhaassa tapauksessa vuosikymmenten uskollisesta liitosta, joka hyödyttää molempia osapuolia. Asiakassuhteita vaaliessa kannattaa toimia harkiten, mutta rohkeasti.

Viesti viisaasti

Asiakkaasi odottaa kuulevansa sinusta tavalla tai toisella. Muista häntä säännöllisesti personoiduin markkinointiviestein, uutiskirjein tai viestein, joissa kerrot yrityksesi kuulumisia. On tärkeää ilmaista, että asiakkaasi on sinulle tärkeä ja että olet kiinnostunut asiakkaastasi. Monikaan asiakas ei unohda yritystä, joka on ottanut häneen henkilökohtaisesti yhteyttä kiittääkseen asiakkuudesta tai pyytääkseen palautetta tuotteesta tai palvelusta. On helppo jättää positiivinen muistijälki, joten miksi et jättäisi sitä? 

Ota ylimääräinen askel

Toisinaan joihinkin asiakkaisiin kannattaa panostaa enemmän kuin yleensä. Etenkin b2b-kulttuurille on jo ominaista tarjota asiakasyrityksille esimerkiksi seminaarimatkoja, joissa yhdistyy sekä yritysseminaari että vapaa-ajan illanvietto. Majoitus helsingissä laatuhotellissa, teatteri-ilta sekä loistava illallinen on erinomainen tapa tehdä vaikutus tärkeään asiakkaaseen, johon olet valmis panostamaan. Tämä ei toki ole edullisin tapa muistaa asiakasta, mutta isompien asiakkaiden kohdalla kannattaa välillä katsoa tulevaisuuteen ja ottaa tietoisia riskejä. 

Yrityslahja muistetaan

Yrityslahja on luova ja persoonallinen tapa kertoa oman yrityksen arvoista ja jäädä asiakkaan mieleen. Voit antaa asiakkaallesi esimerkiksi kierrätysmateriaaleista tehdyn löylysetin, jolle varmasti on käyttöä asiakkaan arjessa. Asiakas saa miellyttävän saunakokemuksen positiivisen muistijäljen sinusta ja yrityksestäsi positiivisen muistijäljen, joka kantaa pitkälle. On olemassa useita eri yrityslahjoja valmistavia yrityksiä, joilla on toinen toistaan nokkelampia ideoita asiakkaan muistamiseksi.