Kesäloma on suosittua aikaa matkailemiseen
Kesällä suuri osa ihmisistä viettää lomaansa ja he ovatkin iso kohderyhmä matkailussa. Moni kaupunki, lomakohde ja hotelli Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja muualla Suomessa yrittävät houkutella kävijöitä ja yöpyjiä, sekä erottautumaan kilpailijoistaan. Mainonnalla, markkinointimateriaaleilla ja mielikuvilla on suuri merkitys asiakkaiden haluun tulla käymään erilaisissa kohteissa ja siihen miten he haluavat kesälomansa viettää.
Monet kohteet saattavat olla toiminnassa vain kausittain ja esimerkiksi kesäkohteet ovat suljettuina talvisin ja talvikohteet suljettuna kesäisin. Näin asiakkaat voivat käydä paikassa vain tiettyinä aikoina, joten mainonnalla pidetään mielikuvaa ja muistutetaan paikan olemassaolosta myös kauden ulkopuolisina aikoina. Mainontaa voidaankin tehdä ympäri vuoden, esimerkiksi talvisin ”varaa hyvissä ajoin ensi kesäksi” ja näin asiakkaat muistavat paikan paremmin.
Kesällä ollaan rennosti
Kesällä monen mieli on paljon rennompi ja asioihin kulutetaan enemmän rahaa. Onkin paljon helpompaa saada asiakkaat ostamaan tuotteita ja palveluita, kun he ovat hyväntuulisia ja rennompia, kuin kiireisenä, ärtyisenä ja ilman mahdollisuutta ylimääräisen rahan kuluttamiseen. Kesä onkin parhaimpia aikoja saada asiakkaat vakuuttumaan siitä että he haluavat käyttää heille mieluisia palveluita, mutta mainosten teko ja mainoskampanjoiden miettiminen on tärkeää aloittaa hyvissä ajoin, jotta asiakkaat eivät kerkeä varaamaan kilpailevan yrityksen palveluita käyttöönsä.
Usein lomalla käydään monissa eri kohteissa ja tehdään erilaisia asioita monia eri kertoja, joten asiakkaiden houkutteluun on monia tilaisuuksia. Osa palaa saman, hyväksi havaitun toiminnan ääreen ja nauttii saamastaan palvelusta kun siihen on mahdollisuus. Mainonta onkin käytännössä mielikuvia ja niiden ylläpitoa, asiakkaat kannattaakin mahdollisuuksien mukaan sitouttaa, jotta he tulevat uudestaan käyttämään yrityksen tuotteita ja palveluita. Miksi matkustaa muualle, jos juuri sinun hotellissasi, kylpylässäsi tai kauneushoitolassa on ollut heille paras mahdollinen kokemus?