Miksi hyödyntäisin palvelumuotoilua?

Tulevaisuudessa kaikki liiketoiminta on palveluliiketoimintaa. Haluatko varmistaa kilpailuetusi myös tulevina vuosina?

Jos toimit tällä hetkellä vahvasti palveluiden parissa niin onko sinulla käytössäsi laaja ja kokonaisvaltainen jatkuvan kehittämisen toimintamalli, jolla otat vahvemmin haltuusi asiakkaillesi tuottaman arvon sekä liiketoiminnallesi tulevat tuotot ja muut hyödyt. Ovatko toteuttamasi ja nykyiset kehittämistoimenpiteet tällä hetkellä antaneet vain pientä helpotusta? Mitä jos kokeilisit tältä sivustolta löytyvää Palvelumuotoilun työkalupakkia, jolla pääset perehtymään asiaan käytännössä matalalla kynnyksellä oman palvelusi kehittämisessä?

Jos taas katsot toimivasi tällä hetkellä esimerkiksi koneiden ja laitteiden kehittämisessä ja valmistamisessa etkä usko, että palvelut liittyy jatkossakaan vahvasti toimintaasi niin mietipä sitä faktaa, että kaikkiin koneisiin voidaan liittää palveluja ja kaikkiin palveluihin voidaan lisätä fyysisiä tuotteita ratkaisemaan asiakkaan tarpeita ja luomaan lisää arvoa kohderyhmillesi. Palvelumuotoilu antaa konkreettisen mallin ja työkaluja liiketoimintasi uudistamiseen paremmin kannattavaksi.

Palvelumuotoilu on systemaattinen ja looginen toimintaketju ottaa palveluliiketoiminta haltuusi. Palvelumuotoilu on niin palveluiden tuotekehitystä kun koko palveluliiketoimintasi innovointiakin. Palvelumuotoilu yhdistää poikkeuksellisella tavalla asiakkaiden (palvelun kuluttaja) ja liiketoiminnan (palveluntuottajan) tarpeet. Jos palvelu ei vastaa asiakkaiden tarpeisiin niin hän ei tuotetta toista kertaa osta, ja jos taas palvelun tuottaminen ei ole liiketoiminnallisesti kannattavaa niin liiketoiminta ei tietenkään ole kestävällä pohjalla.

On sinun valintasi kuinka laajasti otat palvelumuotoilun työkaluvalikoiman käyttöösi, käytännössäkin erilaiset työkalut ja menetelmät sopivat eri laajuudessaan eri toimialoille ja eri toimintaympäristöihin. Palvelu ja muotoilu abstrakteina asioina voivat kuulostaa vaikealta asialta. Kokemuksemme sadoista yrityksistä ja organisaatioista kertovat, että palvelumuotoilun hyödyntäminen ei ole ollenkaan niin hankalaa kun asiaan aloitetaan perehtymään käytännön kautta ottamalla kehitystyön kohteeksi oma konkreettinen haaste tai ongelma omassa palvelussasi. Osaaminen ja asiaan liittyvät teoriat tulevat sitten tutuiksi tekemisen kautta.

Helpoiten ja nopeimmin pääset asiaan sisään ottamalla tekemiseen tueksesi palvelumuotoilun ammattilaisen. Mutta ilman tukeakin pääset alkuun tämän sivuston neuvojen avulla. Ja muista varoa niin muodikkaita vale-palvelumuotoilijoita! Oikean ammattilaisen tunnistat työnäytteistä. Vaadi yksiselitteisesti esimerkkejä markkinoilla tai asiakkaiden kulutettavissa olevista palvelutuotteista, ja pyydä kertomaan mitä haastattelemasi ammattilainen on kyseisissä palvelumuotoiluprosesseissa käytännössä tehnyt. Palvelumuotoilu sopii työkaluksi niin pienille kun suuremmillekin organisaatioille!